پوست و مو

التهاب پوست

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

درماتیت یا التهاب پوست چیست؟

درماتیت یک اصطلاح کلی برای التهاب پوست است. در درماتیت، پوست شما به طور معمول خشک، متورم و قرمز رنگ به نظر می رسد. بسته به نوع التهاب پوست، علت می تواند متفاوت باشد ؛ با این حال، واگیردار نیست. بعضی از انواع خاص التهاب پوست می توانند مدت طولانی ادامه داشته باشند در حالی که ممکن است بعضی دیگر بسته به فصل و آنچه که در معرض آن هستید، تغییر کند.

برخی از انواع التهاب پوست در کودکان بیشتر دیده می شود و برخی دیگر در بزرگسالان شایع است. ممکن است با داروها و کرم های موضعی از التهاب پوست رهایی پیدا کنید. همراه کافه پزشکی باشید

چه عواملی باعث التهاب پوست می شود؟

وقتی در بدن عفونت وجود دارد یا یک واکنش آلرژیک یا حتی یک بیماری یا بیماری پنهانی وجود دارد ، التهاب پوست یکی از واکنش های سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. وقتی سیستم ایمنی بدن از کار بیفتد ، می تواند واکنشی مانند پسوریازیس ایجاد کند.

ژنتیک و باکتری های موجود در پوست نیز می توانند مانند التهاب اگزما باعث التهاب پوست شوند. واکنش آلرژیک به غذاهایی مانند غذاهای دریایی یا داروها نیز می تواند باعث التهاب پوست شود.

به عنوان مثال ، هنگامی که افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند و غذاهای گلوتن دار مانند گندم مصرف می کنند ، واکنش روی پوست آنها به عنوان درماتیت هرپتیفورمیس بروز میکند.

واکنش به مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی یا عطرها نیز می تواند باعث التهاب و خارش شود.

علائم التهاب پوست

علائم التهاب پوست از خفیف تا شدید متفاوت است و به اینکه چه بخشی از بدن تحت تأثیر قرار می گیرد بستگی دارد. افراد مبتلا به درماتیت ممکن است همه علائم را تجربه نکنند.

به طور کلی ، علائم التهاب پوست ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• بثورات پوستی
  • تاول
  • پوست خشک و ترک خورده
  • احساس خارش خفیف تا شدید
  • سوزش و درد پوست
  • قرمزی
  • ورم

انواع التهاب پوست

انواع مختلفی از درماتیت وجود دارد. در زیر رایج ترین آنها لیست شده اند :

التهاب پوست آتوپیک : که به آن اگزما نیز گفته می شود. این حالت معمولاً به ارث می رسد و در دوران نوزادی توسعه می یابد. فردی که مبتلا به اگزما است، احتمالاً لکه های پوستی خشک و خارش دار را تجربه خواهد کرد.

التهاب پوست تماسی : درماتیت تماسی هنگامی اتفاق می افتد که یک ماده روی پوست شما قرار بگیرد و باعث واکنش آلرژیک شود. این واکنش ها می توانند بیشتر به بثورات، لک و خارش یا تاول تبدیل شوند.

التهاب پوست دیشیدروتیک : در این نوع التهاب پوست، پوست نمی تواند از خود محافظت کند و منجر به خارش و خشکی پوست می شود که غالباً با تاول های کوچک همراه است. این بیماری عمدتاً روی دست ها و پا ها مشاهده می شود.

التهاب پوست سبورئیک : همچنین در نوزادان به عنوان کلاه گهواره شناخته می شود. این نوع بیشتر در پوست سر وجود دارد هرچند ممکن است در صورت و سینه نیز دیده شود. بیماری کلاه گهواره اغلب باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ و پوسته پوسته به همراه شوره سر می شود.

دلائل التهاب پوست

علل درماتیت تماسی

درماتیت تماسی هنگام تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده یا حساسیت زا ایجاد می شود. مواد متداول که باعث واکنش آلرژیک می شوند عبارتند از :

• مواد شوینده
  • لوازم آرایشی
  • نیکل
  • پیچک و بلوط سمی

علل درماتیت آتوپیک (اگزما)

اگزما به دلیل ترکیبی از عوامل مانند خشکی پوست و باکتری های موجود در پوست ایجاد می شود. این بیماری اغلب ژنتیکی است زیرا افراد مبتلا به اگزما، سابقه خانوادگی ابتلا به اگزما، آلرژی یا آسم دارند.

علل درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک احتمالاً در اثر قارچ موجود در غدد چربی ایجاد می شود. در بهار و زمستان شیوع بیشتری پیدا می کند. به نظر می رسد این نوع التهاب پوست برای بعضی از افراد یک مؤلفه ژنتیکی نیز دارد.

علل درماتیت استازیس

درماتیت استازیس به دلیل گردش خون ضعیف در بدن، بیشتر در پاها، رخ می دهد.

سایر علل

محرک های متداول که باعث ایجاد التهاب پوست می شوند شامل موارد زیر هستند :

• استرس
  • تغییرات هورمونی
  • محیط زندگی
  • مواد تحریک کننده

عوامل خطر درماتیت

عواملی که احتمال ابتلا به التهاب پوست را افزایش می دهند عبارتند از :

• سن
  • محیط زیست
  • سابقه خانوادگی
  • شرایط سلامتی
  • آلرژی
  • آسم

شستشوی مکرر و خشک کردن دست ها باعث کاهش چربی های محافظ کننده پوست شما شده و تعادل pH آن را تغییر می دهد. به همین دلیل است که کارکنان بهداشت و درمان به طور معمول دچار التهاب پوست می شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]